onsdag 9. februar 2011

Baby vs brød - dag 2.

Dag 2:

Ingen baby enda.
Ei heller store utviklingen på surdeigen.
Slik ser den ut i dag:



Helt lik som i går:) Eneste er at den lukter litt "friskt".

Dagens gjøremål med surdeigen: Rist litt forsiktig på glasset en gang morgen, en gang kveld.

Litt nærmere forklaring om surdeig: Dette som jeg har i glasset kommer ikke til å bli til et brød helt av seg selv. Det jeg dyrker oppi glasset er surdeigkultur, som jeg igjen kan bruke til å bake surdeigsbrød. Kulturen brukes i stedet for gjær. Det skal ta 4 dager å dyrke, og den skal vokse seg større i løpet av denne tiden. Man bruker ikke opp hele kulturen i en bakeprosess, man tar bare ut en viss mengde (en spiseskje for eksempel). Det vil si at det blir mer kultur igjen, og man kan holde den vedlike egentlig Uendelig (tenk på det!) ved å oppbevare den kjølig og passe på å mate den med litt mel og vann med jevne mellomrom. 

Bare for å ha sagt det - jeg sikter ikke mot uendelig! Kommer jeg meg til for eksempel lørdag med en kultur som har vokst i alle fall litt, skal jeg si meg fornøyd. 

Fortsettelse følger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar